woensdag 6 februari 2013

Kant aan de kant.

Kant, is een techniek die mij altijd gefascineerd heeft.
Jaren geleden werkte ik als opvoedster in een meisjesinternaat te Poperinge.
De meisjes mochten op woensdagnamiddag naar de kantacademie te Poperinge om te leren spellewerken.
Ik  wandelde mee en zo kreeg ik te zien hoe dat werkte en ben ik er ook aan begonnen. Ik kreeg kantles van Zuster Marie - Rose in het internaat toen de kinderen naar de les waren. Op zaterdag kreeg ik les van Martine Platteau en werd ik klaargestoomd om naar de kantschool van Brugge te gaan en daar de monitrice cursus te volgen.
Dat was een opleiding van 3  jaar. Elke vrijdag vertrok  ik naar Brugge. In de voormiddag kregen we de klassieke kant van stropkant tot Binche. In de namiddag was het ofwel kantgeschiedenis, moderne kant, of borduurtechnieken te verwerken in de kant, lassen, kant innaaien...

Misschien wou ik kantles geven in de academie?
Maar ja, je leert een man kennen, die 150 km ver van de kantschool woont en je begint een heel nieuw leven.
Met als gevolg, kleine kindjes, en de kant die kwam aan de kant te staan.
Maar toch kriebelt het als ik kantwerk zie, en vandaar
Hier zie je An met haar zelfgemaakte kant.


Geweldig niet!
groetjes Carine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten