zondag 15 januari 2017

Wat is een Cal?

Wat is een Cal? Het is een afkorting van crochet a long...?
Wat is een Kal? Dat is de afkorting van Knit a long... ?
dan is er nog Sew a long.  Dat is dan een Sal! Er zijn Mysterie Sals en dat wil dan zeggen dat wat je gaat maken geheim blijft tot aan het einde... als er niemand het resultaat op voorhand verklapt...
Dat vind ik heel spijtig.

Bon wat ik wil zeggen ze vliegen langs ons oren, de Mysteries,, de Kal's, de Cal's en de Sal's .
Misschien zijn er nog waar ik geen weet van heb?

Je kan een sew along zien als een digitale bijeenkomst van geïnteresseerde dames die met zijn allen het zelfde project borduren, patchen, haken of breien. Er ontstaan contacten, dames komen bij elkaar om ervaringen uit te wisselen en soms krijg je raad van iemand van de andere kant van de wereld.

Dames zoeken elkaar soms op om samen aan een houten tafel te zitten vol lekkers en dan maken ze met zijn allen hetzelfde patroon.

in ieder geval: Met het begin van een nieuw jaar zijn er nieuwe Mysterie's en Cal's.
Els Feteris, de ontwerpster van de leuke Bobbin patronen is al gestart in December met een blokje van de maand, een leuke sneeuwman. blokje voor februari is er ook al en dat is een hartje.
Je kan er alles over te weten komen op de FB groep Patchons avec Bobbin.
Hieronder kan je de eerste twee al zien. ze zijn gemaakt door mijn Quiltzus Mieke die ook deze Bobbin virus te pakken heeft. Ze heeft er natuurlijk een beetje haar eigen stempeltje aan gegeven. Bedankt zus!


Dan heb je de Quiltmania die wederom met een nieuwe Mysterie begint. Deze keer is het Michelle Yeo die de opdrachten  mag schrijven. Torrington Place is geïnspireerd op haar liefde voor 19de-eeuwse samplerquilts.

Bernina is zoals jullie al weten mijn lievelingsnaaimachine en ook op de site van Bernina is er vandaag een Mystery quilt gestart. De ontwerpster is Sylvia Kaptein, een dame die ook al tal van prijzen heeft gewonnen. Ik ontmoette haar laatst in Maastricht. 
Vooral liefhebbers van Crazy quilten en machineliefhebsters komen hier aan hun trekken me dunkt. Tijd om eindelijk eens al die prachtige siersteken te benutten.
Crazy colors Mystery quilt 2017 door Sylvia Kaptein.

Dan nog een prachtige quilt ontworpen door Esther Aliu, fantastisch ook deze keer weer.
ook vanaf vandaag te starten!
Je kan deze vinden op de site van Esther Aliu en hij is in verschillende kleurenversies te zien.
ik heb hem alvast in een to do kaftje gestoken... 


En voor onze haakliefhebster is er een prachtige cal van Scheepjeswol. De start is op 15 februari.
Scheepjeswol heeft paketten samengesteld waar in de hoofdkleur de Stone Washed centraal staat.
Sonja heeft de drie hoofdkleuren in huis en een hele collectie van de bijkleurtjes .
Bij Naald en draad kan je een eigen kleurencombinatie te kiezen.
Zo heb je een persoonlijke sjaal gecreëerd.

Het patroon is eveneens te vinden  bij Scheepjeswol.
Hygge ( uitgesproken als Hoe-ga) is een Deens woord wat gezelligheid betekent.
Op de haaksteken worden kruissteken geborduurd



Ik vind de donkerste de mooiste, dan komen de kleurtjes goed tot hun recht.

Nog iets? heumm ik denk dat het voldoende is...

Veel handwerkplezier in 2017!
groetjes Fijne week!
 Carine






2 opmerkingen:

  1. heel mooie interessante blog!voor iedereen wat te doen!komaan lady's jullie hoeven je niet te vervelen!en als je er nog een persoonlijke tutch in brengt is het nog eens zo leuk!
    sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de nuttige info Carine. Ga één voor één de aanbevolen sites raadplegen. Even lekker ontspannen tijdens mijn middagpauze. Rebecca.

    BeantwoordenVerwijderen