vrijdag 11 augustus 2017

Heel wat moois te zien.

Er was weer heel wat moois te zien de laatste les van de vakantie lessen. Charlotte is weer al een stukje gevorderd van haar Hardanger borduurwerk.

Reinhilde is nu aan haar rand bezig van haar Punto Antico.

Jeannine heeft al vier vlinders in Hardanger erop staan , prachtig wordt het.
Hilda had een pyama zakje bij nog ooit van ons Mia geweest met prachtig borduursel. Leuk om eens terug te zien. Vroeger konden de kinderen in de school de prachtige handwerktechnieken aanleren. De letters zijn heel mooi en het Engels borduurwerk uit lang vervlogen tijden.
Cecile wou dit jaar kennis maken met Amager ook een techniek dat weinig gekend is.


Nichtje Ymke is op naaicursus geweest...al een paar zomers vraagt ze Tante Carine wil jij me leren naaien?
Eindelijk vonden we een gaatje in de agenda en daar was ze dan. Patroontje uitzoeken. Niet te moeilijk... stof gaan kopen. En hup de eerste dag had ze al een rokje af.
Omdat ik op dinsdag bij naald en draad was moest ons Ymke mee naar de lessen. En zo kon ze ineens ook een tweede rokje maken. Deze keer bijna helemaal alleen. Keileuk vond ze het en tante Carine ook! Bedankt lieve schat, je bent een vrolijke enthousiaste meid!Veel succes met je rokjes.

Zo zie je maar de jeugd vindt naaien wel hip! Toch?

Woensdag nog een uitstapje gedaan naar de bakkersmolen. Ik was er nog nooit geweest. Wel tof om eens te zien.
In het lessenaartje lag een gigantische stofschaar. Wat zou de molenaar hiermee doen?
En toen was er het mooie handwerk van ons Tilly... eens moet ik toch zelf gaan knippen zei ze...
Maar toen ging het even mis... 8 draadjes verkeerd geknipt horizontaal en 2 verticaal ....


Gelukkig heb ik het kunnen redden. De platsteken zijn uitgehaald en opnieuw geborduurd.Wat een werk! Heb ik gedaan toen iedereen naar bed was en het stil was in huis. Zoiets kan je niet rap rap tussen de soep en de patatten doen . Maar het is me gelukt toch? Ik hoop dat Tilly er blij mee is.


Een draad uithalen uit de rand van de stof en zorgvuldig de draadjes terug gaan inweven. Stoppen hé!
Laat stoppen nu net de techniek zijn waar ik al een hele tijd van droom en ik maak er werk van!
Wordt vervolgd ...


Tijdens de laatste patchles konden we nog eens de weddingquilt van Hilde bewonderen.
Haar weddinquilt bevat stofjes uit haar trouwjurk, de eerste lakens werden mee verknipt, een overal van haar man en tal van eerste patchstofjes ooit bij Naald en draad gekocht. Wat een grote quilt is dit geworden.

De knijpers van Clover komen goed van pas tijdens het lesje blikken dozen bekleden met stof. Hier kan je er een paar zien. 

Het deksel is nog niet klaar. Er komt ook hier een rits tussen.
Ons Paola heeft er bloemen op geborduurd met zijden lintjes. Lief hield het sober.
Margot had tijdens de les free motion quilting haar motieven erop gestikt. En Peggy heeft er naaispulletjes op geappliqueerd. 

Tadaa! Het was weer een Keileuke dag geweest.

Deze wil ik jullie ook laten zien. De quilt met het uiltje is van Martine, een geboortecadeau. Martine is dit jaar als beginner begonnen en heeft de quiltmicrobe te pakken. Na de Ohio Star is dit haar eerste grote werk . Knap gedaan  Martine! En fijn dat je erbij bent!



Groetjes Carine






2 opmerkingen: